Categorie HR manager

Luc DE DONDER

Van Marcke





Executive Summary

De essentie

• Luc De Donder organiseerde een prijs voor de grootste kemel van het jaar, om te tonen dat fouten maken bespreekbaar moet zijn in een positieve cultuur.
• “Het eerste wat ik gedaan heb, is een business partner geworden."
"Ik zou het leuk vinden om, binnen een aantal jaar, te zien hoe een bedrijf deels dankzij mijn veranderingen binnen de bedrijfscultuur, geëvolueerd heeft.”

Over het bedrijf

Van Marcke, opgericht in 1929, is nog steeds een familiebedrijf. Voornamelijk gegroeid door acquisities, werden de verschillende bedrijven nooit volledig geïntegreerd. Aan People Management werd er tot 2012 dan ook minder aandacht gegeven. HR was payroll en administratie, niets meer. Aanwervingen werden gedaan voor functies, niet voor carrières. Van ontwikkeling was enkel op technisch vlak sprake.

Toen in 2012 Caroline Van Marcke de nieuwe CEO werd, kwam er verandering in de zaak. Zij wilde het bedrijf van een paternalistische organisatie laten veranderen naar een bedrijf met waarden en respect voor alle werknemers. Niet alleen werd een nieuw excecutive committee samengesteld, er werd ook een nieuwe CHRO aangenomen, namelijk Luc De Donder. Caroline wilde namelijk assessments van alle directors. Welke competenties waren er aanwezig, welke niet? “Ik ben verliefd geworden op Caroline omdat ze haar waarden naleeft, ze kent haar mensen en heeft er veel respect voor.”

De presentatie van de kandidaat

Voor Luc De Donder zijn Human Resources Management en het Management van Human Resources twee heel verschillende dingen. Het eerste is een vak, een métier, zegt hij. Het tweede is helemaal anders, dat is wat elke People Manager moet kunnen. Het is een lijnverantwoordelijkheid.

HR als Business Partner
Het eerste wat ik gedaan heb, is een Business Partner worden,” zei Luc De Donder. HR-metrics moeten niet gebeuren voor HR, maar voor de business. Het nut van rapporten werd onderzocht, processen geïntegreerd en er werd een sterkere nadruk gelegd op klantengericht denken. Ook heeft hij geprobeerd de personeelsdienst toegankelijker te maken. Het is namelijk belangrijk dat mensen zonder angst naar HR kunnen komen, om iets uit te bouwen.

Leiderschap, erkenning en communicatie
Toen Luc De Donder in 2013 de eerste personeelsengagementsurvey lanceerde, was het resultaat een matige 67%. Door aandacht te geven aan leiderschap, de erkenning van mensen en hun resultaten en een transparante communicatie, scoorde het bedrijf twee jaar later al veel beter met 86%.

Employability
Bij Van Marcke wordt er niet meer aangeworven voor een job, maar voor een carrière. De slogan is lifetime employment for lifetime employable people.

Een grote uitdaging voor HR bij Van Marcke is het feit dat ze bijna uitsluitend werken met knelpuntberoepen. Daarom is het belangrijk niet alleen om een goede externe employer branding te hebben en de voordeur open te houden, maar ook om de employer branding intern goed in de gaten te houden en de achterdeur gesloten te houden.

Een open en positieve bedrijfscultuur
Een tijdje geleden verbaasde Luc De Donder zelfs de medewerkers die hem het beste kennen. Hij deelde namelijk een prijs uit voor het grootste fiasco van het voorbije jaar. Waarom? Uit overtuiging dat je, om dingen goed te doen, ook eens een fout mag maken en dat de fout dan ook bespreekbaar moeten zijn. Ze mogen niet onder de mat geveegd worden. Daarom streeft hij naar de creatie van een open en positieve bedrijfscultuur, waarin fouten maken geaccepteerd en besproken wordt.