Categorie HR team

ALD automotive



Team Leader : Miel Horsten, CEO – Séverine Vercauteren, HRM
Sleutelwoorden : Engagement & Motivation – Customer Focus - People Performance Index

Executive Summary

Een ultra-competitieve markt

In 2012 stond ALD Automotive voor een aantal uitdagingen die niet van de minste waren: 
de markt vroeg om nieuwe mobiliteitsoplossingen gezien de snelle evolutie van de technologie, eindklanten hadden nieuwe behoeften en werden steeds veeleisender, de bedrijfscultuur ging meer en meer inspelen op risicomanagement. Dit laatste werd vooral ingegeven door de Franse moedermaatschappij Société Générale. 
Had ALD Automotive een kant-en-klaar antwoord op deze uitdagingen? Helaas… Men kon enkel inspelen op andere toekomstige uitdagingen die de sector nog meer zouden gaan veranderen.


Een organisatorisch antwoord?

Miel Horsten, CEO, zegt hierover: "Het is niet genoeg om binnen de organisatie een persoon te hebben die verantwoordelijk is voor innovatie en de ontwikkeling van nieuwe producten. Dit is niet alleen de taak van de Quality Manager die ervoor moet zorgen dat we voldoen aan de verwachtingen van onze klanten. Het is ook niet enkel de verantwoordelijkheid van de Risk Manager die de organisatie moet beschermen tegen mogelijke risico's. Elke werknemer moet concreet betrokken worden bij deze uitdagingen."

En dus moesten heel wat inspanningen worden geleverd om de motivatie en de betrokkenheid bij elk van de 226 medewerkers van ALD Automotive te verhogen. Het doel: nieuwe ideeën en nieuw talent vinden om nog verder te gaan dan de verwachtingen van klanten. 

Drie projecten en de resultaten

De zoektocht naar betekenis is een dagelijkse strijd in alles wat we ondernemen. Dit kwam aan het licht via de oprichting van de 'ALD Inspiration Teams' die zich focusten op sport, ecologie en liefdadigheid. Daarnaast zorgde het invoeren van het 'Homeworking systeem' voor een betere work/life balance, een verhoogde productiviteit en een record tevredenheidsgraad van 94% bij de medewerkers.

Tot slot, hielp een groot intern gedragsonderzoek bij het bestendigen van de loyaliteit en de betrokkenheid van de werknemers. Metingen van de Performance Index in november 2014 tonen een groei van 10% voor wat de betrokkenheid betreft, een groei van 14% inzake loyaliteit en een groei van 22% voor de motivatie tussen 2012 en 2014. De operationele resultaten lieten zich uiteraard voelen.