Categorie HR manager

DANIELLE KNOTT

Carmeuse




De onderneming

Carmeuse is wereldwijd een grote naam in de productie van kalk en afgeleide producten. Carmeuse is een Belgisch familiebedrijf dat uitgegroeid is tot een echte internationale groep met vandaag meer dan 90 productievestigingen in West-, Oost- en Midden-Europa, Noord-Amerika en Afrika. De onderneming stelt 4.900 FTE te werk.

De context

Tien jaar geleden hanteerde Carmeuse nog een eerder administratieve aanpak van personeelsmanagement. De HRD van de onderneming was vooral de baas. Er werd een Coördinatiecentrum ontwikkeld met voor HR een positionering van het type "interne consultant". Zo kon men hulpmiddelen en diensten met toegevoegde waarde ontwikkelen voor de talrijke KMO's waaruit de groep bestaat. Sindsdien is Carmeuse een echte geïntegreerde groep geworden met een moderne HR-functie die vertegenwoordigd is aan de tafel van het directiecomité.

Project 1 : People Performance Management (PPM)

"People Performance Management" is een software die op maat werd ontwikkeld bij Carmeuse om de prestaties en de ontplooiing van de individuele werknemers op te volgen maar ook om een gemeenschappelijke taal en gemeenschappelijke processen op te bouwen binnen de groep en te zorgen voor een betere kennis van de interne competenties. De operationele managers werden uitgenodigd om hun behoeften en verwachtingen uit te drukken. Op basis daarvan werden specifieke processen opgebouwd (vastleggen van doelstellingen en gedrag, evaluatie van doelstellingen en gedrag, evaluatie van vaardigheden, individueel ontwikkelingsplan).

Geboekte resultaten:
• Er werd een echte gemeenschappelijke taal ontwikkeld binnen de hele groep
• Het aantal prestatie-evaluaties is gestegen van 60 naar 90%
• De opvolging van de prestaties gebeurt nauwgezet en de doelstellingen worden beter bepaald
• Een reductie van het aantal doelstellingen per individu (van 10 tot 6 gemiddeld).

Project 2 : Global Reward Policy

Het was de bedoeling om een globaal loonbeleid te creëren binnen de groep om de mobiliteit te bevorderen, een benchmark met de markt mogelijk te maken (in het bijzonder voor functies met specifieke expertise voor de activiteit van de groep) en om een beter begrip en een grotere transparantie ten opzichte van de medewerkers te verzekeren. Een systeem voor de evaluatie van functies werd ingevoerd waardoor een interne en externe benchmark kon worden bepaald. Er werden vier componenten opgericht (basissalaris, variabel op korte termijn, variabel op lange termijn (leidinggevenden) en voordelen) in lijn met de lokale markten. Er bestaat een intensieve communicatie in kleine groepen en via specifiek opgestelde brochures.

Geboekte resultaten:
• De managers zijn beter gewapend om het beleid aan de medewerkers uit te leggen
• De medewerkers begrijpen hun pakket, de waarde ervan en de mogelijke evolutie
• De benchmarking werd veel nauwkueriger gemaakt
• De onderneming won het vertrouwen van de medewerkers over een uiterst gevoelig onderwerp
• Een betere controle van de loonkost

Enkele van de andere vermeldenswaardige initiatieven: de implementatie van een software om alle HR-kosten op te volgen (lonen, opleidingen, voordelen, aanwerving, ...) evenals verschillende hulpmiddelen (PPM, Global Reward Policy, internationale nieuwsbrief, Executive Road Show) om een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen en tegemoet te komen aan één van de operationele doelstellingen: "Eén bedrijf, één taal, één cultuur" of nog het op punt stellen van de opleiding "Manager Coach" op basis van een competentiemodel voor wereldwijd leiderschap.

Close-up: Danielle Knott
In cijfers:
  • Gediplomeerde in de rechten
  • Advocate bij Lallemand & Pardes
  • Advocate bij Price & Parnters
  • 1997: intrede bij Carmeuse als jurist
  • HR Manager in het Carmeuse Coordination Centre
  • Vice-President Human
  • Resources van de Carmeuse-groep
  • Personeel HR: 56 personen
  • Opleidingsdagen per persoon per jaar: 5
  • Retentiegraad 2007/2008: 1,20
  • Tevredenheidsenquête: voorzien in 2010
  • HRD lid van het directiecomité: ja